arrow_back

Spraakontwikkelingsstoornissen, waar staan we?

arrow_back
Spraakontwikkelingsstoornissen, waar staan we?
schedule
07/11 om 09:00 - 10:30

Masterclass

Kinderen met spraakontwikkelingsstoornissen (SOS) vormen een heterogene groep wat betreft ernst, etiologie, oorzaken, spraakkenmerken en reactie op behandeling (Terband et al, 2019). De ontwikkeling van kennis en inzichten voor deze groep kinderen is de afgelopen 20 jaar enorm gegroeid. Diagnostiek en behandeling zijn steeds verder verfijnd, op basis van internationaal en nationaal wetenschappelijk onderzoek. De informatie over de verschillende diagnoses, de overlap daarvan en de elkaar beïnvloedende problemen hebben geleid tot de opzet van een themanummer van het tijdschrift Stem-, Spraak-, Taalpathologie (SSTP). Auteurs vanuit verschillende logopedische kennisgebieden zijn aan de slag gegaan met het thema: Spraakontwikkelingsstoornissen, waar staan we? De publicatie van het themanummer wordt begin 2026 verwacht. In deze sessie willen we graag een voorproef(je) geven van de kennis die verzameld is en op papier is gezet. Van de theoretische achtergronden tot op goede diagnostiek gerichte logopedische therapie, casuïstiek en hoe dit in het onderwijs vorm kan krijgen. Met als doel het zo effectief mogelijk verbeteren van de communicatie tussen het kind met een SOS en de omgeving.