Exclusieve bonussessies
te kijken vanaf 7 november!

Naast het live congresprogramma bieden we dit jaar vier exclusieve bonussessies aan. Deze kennissessies zijn vooraf opgenomen en bevatten geen Q&A, maar wél actuele en inspirerende inzichten uit de logopedische praktijk en het onderzoek.

De bonussessies zijn vanaf de congresdag zelf te bekijken. Ideaal als er in een ronde geen passende sessie voor jou is en je toch jezelf vakinhoudelijk wilt verdiepen. De bonussessies blijven ook na 7 november nog drie maanden online beschikbaar. Zo kun je ze rustig op een later moment terugkijken. Deze sessies zijn geaccrediteerd.



Bonussessie: Van vragenlijst naar praktijk: communicatieve participatie centraal in de logopedie door Eline Alons & Laurien Brauner

In deze kennissessie krijgen deelnemers inzicht in verschillende instrumenten die communicatieve participatie meten en bevorderen. In deze sessie bespreken we MyCommunication-Youth, MyCommunication-Adults, COMPARe, ENGAGE en Mijn Communicatie – Doelen. De overeenkomsten en verschillen van de instrumenten worden toegelicht en bekeken wordt wanneer je welk instrument het beste kunt inzetten in de praktijk om doelen samen met cliënten te stellen en te behalen.


Bonussessie: De vernieuwde Anamnese Meertaligheid: in gesprek met ouders over de meertalige ontwikkeling
door Lisanne Geurts & Marleen de Jong

Maak in deze sessie kennis met het vernieuwde Vraaggesprek Meertaligheid TOS – een praktisch instrument dat logopedisten helpt om samen met ouders in kaart te brengen hoe een kind opgroeit in een meertalige omgeving. Ontwikkeld binnen Deelkracht, in samenwerking met professionals, onderzoekers en meertalige ouders. Deze vernieuwde versie biedt actuele inzichten, een duidelijke handleiding en waardevolle handvatten voor diagnostiek en behandeling. Ontdek hoe je met dit gesprek de samenwerking met ouders versterkt en de behandeling van meertalige kinderen met (een vermoeden van) TOS optimaal kunt afstemmen.


Bonussessie: Meten is weten, maar hoe leg ik meetresultaten nu begrijpelijk uit?
Door Ruth Dalemans, Lisa Pfeifer & Verena Bonni

Hoe zorg je dat cliënten écht begrijpen wat meetresultaten betekenen? In deze kennissessie ontdek je de kracht van de nieuwe leidraad ‘Begrijpelijk uitleg van meetresultaten’ (Dalemans et al., 2024). Deze biedt logopedisten structuur, zelfvertrouwen en houvast bij het bespreken van resultaten met communicatiekwetsbare cliënten. Het resultaat: meer begrip, veiligheid en betrokkenheid in het behandelproces — voor zowel professional als cliënt.


Bonussessie: Hoe leiden we samen de logopedist van de toekomst op? Het herziene opleidingsprofiel
door Martine Grinwis, Ilvi Blessenaar & Naomi Kuperus

In 2024 is het vernieuwde landelijke opleidingsprofiel voor logopedie (OBLN) opgesteld, gebaseerd op het nieuwe beroepsprofiel van de NVLF. Veel logopedisten begeleiden studenten in hun praktijk, school of instelling en krijgen hiermee direct te maken. In deze sessie bespreken twee docenten en een student logopedie de meest voorkomende vragen: wat houdt het profiel in, waarom is het belangrijk en hoe beïnvloedt het de opleiding van nieuwe logopedisten?