
Naast het live congresprogramma bieden we dit jaar vier exclusieve bonussessies aan. Deze kennissessies zijn vooraf opgenomen en bevatten geen Q&A, maar wél actuele en inspirerende inzichten uit de logopedische praktijk en het onderzoek.
De bonussessies zijn vanaf de congresdag zelf te bekijken. Ideaal als er in een
ronde geen passende sessie voor jou is en je toch jezelf vakinhoudelijk wilt
verdiepen. De bonussessies blijven ook na 7 november nog drie maanden online
beschikbaar. Zo kun je ze rustig op een later moment terugkijken. Deze sessies
zijn geaccrediteerd.
Bonussessie: Van vragenlijst naar praktijk: communicatieve
participatie centraal in de logopedie door Eline Alons & Laurien Brauner
In
deze kennissessie krijgen deelnemers inzicht in verschillende instrumenten die
communicatieve participatie meten en bevorderen. In deze sessie bespreken we
MyCommunication-Youth, MyCommunication-Adults, COMPARe, ENGAGE en Mijn
Communicatie – Doelen. De overeenkomsten en verschillen van de
instrumenten worden toegelicht en bekeken wordt wanneer je welk
instrument het beste kunt inzetten in de praktijk om doelen samen met cliënten te
stellen en te behalen.
Bonussessie: De vernieuwde Anamnese Meertaligheid: in gesprek met
ouders over de meertalige ontwikkeling door Lisanne Geurts & Marleen de Jong
Maak
in deze sessie kennis met het vernieuwde Vraaggesprek Meertaligheid TOS –
een praktisch instrument dat logopedisten helpt om samen met ouders in kaart te
brengen hoe een kind opgroeit in een meertalige omgeving. Ontwikkeld binnen
Deelkracht, in samenwerking met professionals, onderzoekers en meertalige
ouders. Deze vernieuwde versie biedt actuele inzichten, een duidelijke
handleiding en waardevolle handvatten voor diagnostiek en behandeling. Ontdek
hoe je met dit gesprek de samenwerking met ouders versterkt en de behandeling
van meertalige kinderen met (een vermoeden van) TOS optimaal kunt afstemmen.
Bonussessie: Meten is weten, maar hoe leg ik meetresultaten nu
begrijpelijk uit? Door Ruth Dalemans, Lisa Pfeifer & Verena Bonni
Hoe
zorg je dat cliënten écht begrijpen wat meetresultaten betekenen? In deze
kennissessie ontdek je de kracht van de nieuwe leidraad ‘Begrijpelijk uitleg
van meetresultaten’ (Dalemans et al., 2024). Deze biedt logopedisten
structuur, zelfvertrouwen en houvast bij het bespreken van resultaten met
communicatiekwetsbare cliënten. Het resultaat: meer begrip, veiligheid en
betrokkenheid in het behandelproces — voor zowel professional als cliënt.
Bonussessie: Hoe leiden we samen de logopedist van de toekomst op?
Het herziene opleidingsprofiel door Martine Grinwis, Ilvi Blessenaar & Naomi Kuperus
In
2024 is het vernieuwde landelijke opleidingsprofiel voor logopedie (OBLN)
opgesteld, gebaseerd op het nieuwe beroepsprofiel van de NVLF. Veel
logopedisten begeleiden studenten in hun praktijk, school of instelling en
krijgen hiermee direct te maken. In deze sessie bespreken twee docenten en een
student logopedie de meest voorkomende vragen: wat houdt het profiel in, waarom
is het belangrijk en hoe beïnvloedt het de opleiding van nieuwe logopedisten?